Spot – Kunst Der Kan Mærkes
Peter Kær har fået mulighed for at lave 9 små film med de dygtige kunsthistorikere fra museet midt i København: Den Hirschsprungske Samling. Vi kigger på kunst, der kan mærkes og som stadig har relevans i dag.
Følg med, når kunsthistorikerne Gertrud Oelsner, Camilla Klitgaard Laursen, Lene Bøgh Rønberg, Rasmus Kjærboe, Signe Havsteen og Mette Bøgh Jensen folder kunsten ud på Den Hirschsprungske Samling i samtale med kunsthistorikeren Peter Kær.
P.S. KRØYER – Kunst Der Kan Mærkes
I denne lille film taler Peter Kær med museumsdirektør og kunsthistoriker Gertrud Oelsner om kunst, om tid, liv, relevans og hvordan hun er mærket af kunsten.
Vi tager udgangspunkt i et maleri fra Den Hirschsprungske Samling, der har særlig betydning for hende:
P. S. Krøyer: Det Hirschsprungske Familiebillede, 1881.
ERIK HENNINGSEN – Kunst Der Kan Mærkes
I denne lille film taler Peter Kær med kunsthistoriker Signe Havsteen om kunst, om tid, liv, relevans og hvordan hun er mærket af kunsten.
Vi tager udgangspunkt i et maleri fra Den Hirschsprungske Samling, der har særlig betydning for hende:
Erik Henningsen: Summum jus, summa injuria. Barnemordet, 1886.
VIGGO JOHANSEN – Kunst Der Kan Mærkes
I denne lille film taler Peter Kær med kunsthistoriker og museumsinspektør Rasmus Kjærboe om kunst, om tid, liv, relevans og hvordan han er mærket af kunsten.
Vi tager udgangspunkt i et maleri fra Den Hirschsprungske Samling, der har særlig betydning for ham:
Viggo Johansen: “Glade jul”, 1891.
BERTHA WEGMANN – Kunst Der Kan Mærkes
I denne lille film taler Peter Kær med kunsthistoriker Lene Bøgh Rønberg om kunst, om tid, liv, relevans og hvordan hun er mærket af kunsten.
Vi tager udgangspunkt i et maleri fra Den Hirschsprungske Samling, der har særlig betydning for hende:
Bertha Wegmann: Den svenske malerinde Jeanna Bauck, 1887.
EJNAR NIELSEN – Kunst Der Kan Mærkes
I denne lille film taler Peter Kær med kunsthistoriker og museumsinspektør og kunsthistoriker Camilla Klitgaard Laursen om kunst, om tid, liv, relevans og hvordan hun er mærket af kunsten.
Vi tager udgangspunkt i et maleri fra Den Hirschsprungske Samling, der har særlig betydning for hende:
Ejnar Nielsen: Den blinde, 1896 og 1898.
C.W: ECKERSBERG – Kunst Der Kan Mærkes
I denne lille film taler Peter Kær med kunsthistoriker Signe Havsteen om kunst, om tid, liv, relevans og hvordan hun er mærket af kunsten.
Vi tager udgangspunkt i et maleri fra Den Hirschsprungske Samling, der har særlig betydning for hende:
C.W. Eckersberg: En nøgen kvinde sætter sit hår foran et spejl, 1841.
ANNA SOPHIE – Kunst Der Kan Mærkes
I denne lille film taler Peter Kær med kunsthistoriker og museumsinspektør Rasmus Kjærboe om kunst, om tid, liv, relevans og hvordan han er mærket af kunsten.
Vi tager udgangspunkt i et maleri fra Den Hirschsprungske Samling, der har særlig betydning for ham:
Anna Sophie Petersen: En aften hos veninden. Ved Lampelys, 1891.
MICHAEL ANCHER – Kunst Der Kan Mærkes
I denne lille film taler Peter Kær med kunsthistoriker Mette Bøgh Jensen om kunst, om tid, liv, relevans og hvordan hun er mærket af kunsten.
Vi tager udgangspunkt i et maleri fra Den Hirschsprungske Samling, der har særlig betydning for hende:
Michael Ancher: En syg pige. Tine Normand, 1883.
CHRISTEN KØBKE – Kunst Der Kan Mærkes
I denne lille film taler Peter Kær med museumsdirektør og kunsthistoriker Gertrud Oelsner om et maleri fra Den Hirschsprungske Samling, der har særlig betydning for hende:
Christen Købke: Portræt af landskabsmaleren Frederik Sødring, 1832.